Cukorpara
2016. március 20. írta: MotivÁlom

Cukorpara

Avagy miért rossz a cukor és mit válasszunk helyette?

 A cukorról, cukorfogyasztásról:keep-calm-and-quit-sugar-3.png

 Úgy gondolom, azt nem kell túlmagyarázzam, hogy a fehér cukor káros. (Amúgy a fehér lisztre is ugyanezek
vonatkoznak.)

Sajnos a barna cukor és a mesterséges édesítők sem jobbak, valamint a mézzel is csínján kell bánni a magas kalóriatartalma miatt. Mivel szinte minden bolti termékbe tesznek cukrot, így nehéz kiküszöbölni az étkezéseinkből. Ráadásul sokszor más névvel tüntetik fel a termékek címkéin: dextróz, maltodextrin, glükózszirup.
De törekedni kell rá, ha meg szeretnénk előzni a bajt. Leírok pár tényt a cukorról, hátha ettől kicsit másképp látod a dolgokat.

 

  • a cukor/ fehér lisztből készült termék rossz minőségű, üres kalória, amitől nem laksz jól, sőt még többre vágysz belőle (mert hamar megnöveli a vércukor szinted, ami ugyanolyan gyorsan le is esik=inzulin termelődik), így elhízáshoz vezet.
    Ilyen pl. a péksütemények, nassolni valók, rágcsák, chipsek...
  • ha nem vagy hízékony típus, akkor is a hosszú évek során folyamatosan szennyezed a szervezeted, ami idővel jelezni fog, hogy ez így nem jó (de pl. vékony lányok lába és feneke is sokszor totál narancsbőrös, nem véletlenül)
  • a túlzott cukorfogyasztás egyenes útja lehet a cukorbetegség kialakulásának, növeli a koleszterinszintet, a fejfájás oka is lehet, valamint fokozza az epe/vesekő kialakulását 

 Ezt a videót és a benne szereplő Tóth Gábor munkásságát ajánlom figyelmedbe, mert nagyon sok hasznos információval látja el az emberkéket. A Morning Show-ban szokott lenni, de youtube-on fent vannak a beszélgetések különböző témák szerint.

 

Mit használj a cukor helyett?

  Persze az egészséges táplálkozás során sem kell elhagyni az édes ízt, ezért is vannak a természetes édesítők,amik alacsony vagy szinte 0 kalóriatartalmúak. 

Méz:

Kalóriatartalma: 100g - 326 Kcal.

  Elég magas a kalóriatartalma, így csínján kell bánni a méz fogyasztásával. Viszont kétségkívül nagyon egészséges és a különböző betegségek, megfázás stb. során nagyon hatékony!!
  A méz körülbelül 190 tápanyagot tartalmaz: többek között 19 aminosavat, 33 ásványi anyagot, 11 vitamint, enzimeket. Megtalálhatók benne a szervezet számára nélkülözhetetlen nyomelemek: kalcium, foszfor, magnézium, klór, nátrium, kén, jód, vas, kobalt, réz, cink, kadmium, mangán, alumínium, stb. amelyek igen fontos szerepet játszanak az életfolyamatokban.
A legtöbb vitamin a mézben fordul elő: B1-, B2-, B3-, B5-, B6-, B12-, C-, A-, E- vitaminok különböző arányban találhatók meg benne.
  A méz normális esetben a termelés helyétől, a kaptártól a fogyasztóig semmiféle módosuláson nem megy át. Rendkívül értékes táplálék, szőlő- és gyümölcscukrot tartalmaz, amely molekula-szerkezetének minden átalakítása nélkül beépíthető a szervezetbe.
  Könnyen hozzá lehet jutni, ára eltérő, de 1kg-os kiszerelést kb. 1500-2000 Ft környékén már lehet találni.

 

Xilit (nyírfacukor):

Kalóriatartalma: 100g - 240 Kcal

  A xilitnek is, a következő két édesítőhöz képest, magas a kalóriatartalma, így nem kimondottan ajánlanám. Plusz sok esetben mellékhatásként hasmenés jelentkezhet, bár ezt embere válogatja.
  Szénhidráttartalma 75%-kal, kalóriatartalma pedig 40%-kal alacsonyabb a cukorénál, valamint a vércukorszintet sem emeli meg. A cukoréval azonos mennyiségben kell adagolni, ami megkönnyítheti a receptek átalakítását. A cukorénál alacsonyabb kalóriatartalma miatt képes hozzájárulni a hatékony fogyáshoz. 
 Most már egyre több helyen megvásárolható különböző kiszerelésekben, a bioboltokon kívül is pl. Lidl. Általában 1kg 1700-2000 Ft körül van.

 

Stevia (sztívia):

Kalóriatartalma: 100g - 0,3 Kcal

  Ennek a Stevia növényből kivont édesítőnek a legjobb, tehát a legkevesebb a kalóriaértéke. 300x édesebb a répacukornál, így pár csepp is elég az ételek megédesítéséhez. Személy szerint nálam nem ez a favorit, mert sajnos mellékízként megjelenik egy kissé kesernyés íz (olyan igazi édesítőszer íze van), amit én nem szeretek, de ez sokakat nem zavar. Különböző formákban gyártják: folyékony, szirup, por stb. állagúak. 1 kanál cukor = 8 csepp sztíviával. Azon kívül, hogy szinte nem tartalmaz kalóriát, nagyon sok pozitív, megelőző hatása van. Ezekről itt olvashatsz bővebben: http://stevia.uw.hu/index.html 
 Ez is egyre elterjedtebb. Sokáig elég, legutóbb a 125 ml-es verziót a Rossmann-ban vettem kb. 8-900 Ft volt.

 

Eritrit (eritritol):

Kalóriatartalma: 100g - 20 Kcal

  A végére hagytam a nekem eddig leginkább bevált természetes édesítőt, az eritritolt. Ez egy természetes úton képződő cukoralkohol, amelyet a cukor erjesztésével állítanak elő. Egészségügyi előnye, hogy a legnagyobb része felszívódik a vékonybélben, csak nagyon minimális mennyiség kerül a vastagbélbe, így nem okoz bélproblémákat. Kutatások szerint a felszívódott mennyiségnek több mint 90%-a változatlan formában távozik a szervezetből a vizelettel, 24 órán belül. Így szinte semmi nem marad a szervezetben, biztonságos és nem hizlal. Az íze megegyezik a cukoréval, viszont 30%-kal kevésbé édes így, aki nagyon édesszájú, annak több szükséges az ízesítéshez. 
  Van, hogy vegyítem a sztíviát és az eritritet, mert ha a sztíviából nem teszek annyit pl. a sütibe, akkor nem érzem a kesernyés ízt. Az eritrit pedig pótolja a kellő édesítést.
Állaga ugyanolyan, mint a kristálycukoré, az ára kb. 1700-2000 Ft között van. Bioboltban szoktam vásárolni.

 

A megoldás:

  Ebben az egyben a radikális megoldás híve vagyok=cukordetox. A fehér cukor teljes megvonása kezdetben megterhelő lehet, de pár nap után lecsillapodik az édesség utáni vágy (vagy pl. elkezdesz természetes édesítőket használni), valamint hozzászoktatjuk magunkat a kevésbé édes ételekhez. Ez abban fog megnyilvánulni, hogy kiérzed az ételekből a hozzáadott cukrot pl. gyümölcslevek, a bolti savanyúságok közül az ecetes cékla stb., vagy a sűrített paradicsomok közül is sokba tesznek, müzli szeletek, joghurtok... de még az ecetes csemege tormába is rengeteg cukrot tesznek feleslegesen.
Sajnos sok "diétás/fit" termék is tartalmaz cukrot. Van olyan zsírszegény vagy "light" termék, amelynek a zsírtartalma valóban sokkal alacsonyabb az eredeti terméknél, viszont hogy legyen némi íze cukrot adnak hozzá. Itt az arányokat kell megnézni és mérlegelni, hogy megéri-e. Pl. 100grammban túl sok a 6 gramm-os(= kb. 2 db kockacukor) cukortartalom.
  Azt tanácsolom, hogy mindig olvasd el a címkén, mit tartalmaz az adott termék, amit megvásárolnál és dönts helyesen! Persze nem lehet kiküszöbölni, hogy 0 cukrot fogyasszon az ember és csak a természetes helyettesítőket használja, de le lehet csökkenteni egy kis odafigyeléssel és a megfelelő termékek megválasztásával. A legjobb hazai termelőktől beszerezni pl. a tejtermékeket, húsokat, de tudom, hogy erre nincs annyi lehetőség manapság. Viszont a piac még mindig megbízható forrása lehet ételeinknek és még a magyar gazdaságot is megtámogathatod! :D

Forrás: 
http://shop.builder.hu/az-egeszseges-eletmod-alapjai-a905
http://cukormentes.hu/termeszetes.html

A bejegyzés trackback címe:

https://motivalom.blog.hu/api/trackback/id/tr547740826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.